Dalam kenangan…

Al-fatihah…akhirnya ayahku pergi jua mengadap sang pencipta..tanggal 13 april 2010 bersamaan 28hb rabiulakhir 1431 hijrah jam 1.55 petang..selamat dikebumikan selepas isyak..alhamdulillah…ayah pergi tanpa meninggalkan pesanan yg remeh2 ..sbb segala2 nye cukup untuk kami sekeluarga meneruskan hidup..itulah ayah ku yang seperti sudah tahu bahawa die akn menigglkan kami…arwah pergi dengan tenang dikelilingi saudara-mara dan keluarga..isyarat tuk aku tidak pulang ke terengganu pada 11 april 2010 agar dapt bersama-sama dengan nya tuk kali terakhir..membuat aku lagi terasa akan kehilangan nya..pergi disebabkn penyakit barah hati yang hanya diketahui awal bln 3 lepas…ditahap yang terakhir..lebih kurang genap 40hari arwah sakit..begitu sekejap arwah menderita wpun penyakit ni mengambil masa betahun2..selama ini arwah tidak seperti org yang sakit..setakat demam pening hanya makan panadol je..rupe2 ade barah hati..tapi aku bersyukur sbb arwah xlama sakit..lagi lama die menderita lagi sedih aku tgk..

rumahku syurgaku

Lebih kurang 2mggu lebih xpegi klas..rase berbaloi sbb dpt luangkan mase dgn arwah..bawak arwah ke hosp..pimpin arwah ke tandas..tapi yg memandikan die nk mak je..org lain die xnk..so tggu je dpn pintu bilik air smpi arwah sudh mandi..pastu baru pimpin smula ke tmpt tdo dgn mak atau kakak..suapkan arwah makan..bagi arwah makan ubat..masak tuk arwah..hehe ade satu hari tu arwah kate tawar sgt..sume tu masih segar dalam kepala..mak mesti lagi terasa..sush seng bersama arwah membesarkan kami 2 beradik..sian mak…mudhan mak akn tabah lagi..pastu mula hari ahad 11hb arwah da xnk mkn..mkn ubt pun xnk..minum air pun stkt setitik dua je..tapi sejak tu sll basahkn air yassin kt mult arwah..xnk kering sgt tekak tu..alhamdulillah arwah telan jugak wpun payah..


Selasa pagi lbh kurg 2pg semasa ku menjaga arwah berseorangan, ku terbau bauan bunga..nsb slps tu ade spupu terbgn dan sama-sama menjaga arwah..yela takut jugak..rupe2 nye masa giliran kakak ku jaga bersorngan plak..die pun terbau bauan bungaan jugak..rupe2nye tu penanda masa arwah sudah hampir tiba…aku mmg besyukur sgt2 sbb dpt melihat detik2 arwah pergi..membaca yassin tuk arwah,mengajar mengucap tuk arwah..mendengar arwah menyebut ALLAH membuat hati menjadi hiba..arwah masih ingat ALLAH disaat sakaratulmaut..alhamdulillah..kakak tak henti2 myebut Allah di telinga arwah..aku meneruskan bacaan yasin sambil memegang tangan arwah..keresahan arwah makin berkurangan, nafas yang kuat menjadi makin perlahan dan teratur..tangan yang sejuk hingga ke bahu..arwah sempat mintak air sebnyk 3kali..kakak dan aku suapkan air yassin dan air kelapa muda yang dibaca kan ayat quran..alhamdulillah arwah minum  dgn mudah x seperti sblm ni…3kali arwah menarik nafas yang panjang dan akhirnya masa nye arwah pergi tiba juanadi berhenti tuk slama2nye..innalillah..banyak lagi cite tapi xdpt nk tulis..rasa sebak lg mase nulis ni..


Tanggal 19 april 2010 genap tujuh hari arwah pergi.. mak dan kakak akan wat majlis tahlil tuk arwah kt umah slps asar..Ya Allah, kau tempatkanlah arwah ayah ku dikalangan orang yang beriman..amiinn..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s